Banner
Istoria raliului Paris-Dakar
Cea mai importantă competiţie de anduranţă din lume, Raliul Dakar, organizat de Amaury Sport, are o istorie de trei decenii. În ciuda numelui, competiţia este una mai mult off road decât una de raliu propriu-zis, atât din punct de vedere al terenului accidentat pe care se desfăşoară, cât şi al vehiculelor pregătite special pentru această încercare.
 
Potenţialul sportiv al acestui peisaj asigură o aventură interesantă pentru iubitorii adrenalinei.


Cursa a debutat în 1978, la un an după ce miliardarul Thierry Sabine, în timpul unui raliu s-a rătăcit în deşert şi a fost pe aproape să-şi piardă viaţa. Prin această aventură, Thierry Sabine a descoperit potenţialul sportiv al acestui peisaj, oferind o aventură interesantă pentru iubitorii adrenalinei. La început, raliul debuta la Paris şi se încheia la Dakar. Din cauza problemelor politice şi economice însă, de la an la an, ruta a suferit modificări, ajungându-se chiar la schimbarea punctului de start. De aceea, în ultimii ani, competiţia a început din capitala Portugaliei, Lisabona.

 

 

Dakar făcea anual minim o victimă, fiind o competiţie periculoasă. Cauzele erau accidente, furtuni de nisip ori terorişti. Nu doar terenul accidentat făcea să crească nivelul de adrenalină. Traseul care trecea printre stânci şi dune de nisip,  prin războaie dintre triburi locale, depăşea câteodată chiar şi 10.000 de km.

 

Dakar - aventura

 

În anul 1985, visul "Dakar" a suferit o pierdere importantă: Thierry Sabine şi-a pierdut viaţa într-un accident, într-un elicopter care s-a prăbuşit în deşert. Tatăl său însă, a preluat orgaanizarea raliului, respectând dorinţa fiului său.

În competiţie sunt acceptate atât echipe de profesionişti, cât şi de amatori, dar ultimii asigură un procentaj de 80%. Sportivii sunt împărţiţi în 3 clase principale. Clasa motociclete, divizată de asemenea în 3 categorii, clasa auto şi clasa T4, cea a camioanelor. Mulţi din producătorii auto folosesc acest raliu pentru a-şi testa cele mai noi tehnologii sau chiar pentru a demonstra anduranţa produselor proprii.

 

Dakar: clasa motociclete

Dakar: clasa T4 (camioane)


Raliul Dakar a fost de-a lungul timpului ţinta unor importante critici care vizau atât rata ridicată a accidentelor din timpul competiţiei, cât şi impactul evenimentului asupra oamenilor şi a ţărilor pe care le traversează. Criticile s-au întărit în anii '90, când pierderea unui concurent a început să nu mai fie reclamă. La începutul anilor '90 s-au aliniat la start producători ca Yamaha, BMW, Honda, Cagiva, Aprilia (clasa motociclete), Porsche, Peugeot, Citroen, Mitsubishi (clasa auto), ori DAF, Perlini, Kamaz şi Tatra (clasa camioane), unii cu două sau trei echipaje chiar. Majoritatea echipelor însă a renunţat din cauza criticilor sporite şi cheltuielilor ridicate. În mai puţin de 5 ani, doar Mitsubishi, BMW şi KTM au mai rămas în clasele moto şi auto, ca la începutul mileniului să dispară şi BMW. Situaţia era cea mai dramatică la clasa moto. Au dispăruti motocicliştii Eddy Orioli, Stephane Peterhansel, Jordi Arcarons, reîntorcându-se peste doi ani în rândul celor care concurează pe patru roţi. În speranţa atragerii unor echipaje noi, organizatorii au efectuat, în anul 2005, modificări serioase în regulamentul competiţiei - fără rezultate. Nici modificările de traseu nu au avut efect. Clasa auto a suferit mai puţin. Mitsubishi aliniază la start cinci piloţi, Nissan angajează piloţi ca Ari Vatanen sau Colin Mcrae, iar Volkswagen participă cu un autoturism conceput special pentru această competiţie.

În istoria de 30 de ani s-a mai întâmplat ca unele etape să fie suspendate din cauza ameninţărilor, însă 2008 a fost primul an în care competiţia a fost anulată în totalitate. Anul acesta însă, numărul participanţilor a crescut faţă de ultimii ani.

Paris-Dakar 2009: Traseul, etapele, harta >>> AICI

 

Footer

Copyright © 2017 infoamea.ro. Toate drepturile rezervate.
Joomla! este software liber, distribuit sub licenţa GNU/GPL License.